2017. április 14. 17:11 - Raptors Airsoft Team

A Spartan beszámoló.

Sziasztok, Fish Bait vagyok.

Most egy élménybeszámolót olvashattok a Spartan race-ről, amelyen 2017.04.01 vettünk részt Veszprémben.

A Spartan többször járt már hazánkban, így elég motivációt érezvén magunkon próbára tettük magunkat. Ez természetesen Kumónak köszönhetjük, hiszen ő invitált minket az eseményre. Az eseményen hárman vettünk részt, Kumó, IceMan és jómagam Fish Bait. Aki esetleg nem hallott volna még róla, a Spartan Race egy magasszínvonalon megrendezett akadályfutás. Több nehézségi fokkal rendelkezik Sprint, Super, Beast stb.. Elsőként a Sprinten vettünk részt mivel ez az évadnyitó és a legkönnyebb szint 5+ km és a 20+ akadály, elrontott akadály esetén 30 burpee és általában az akadályokat egyszer lehet megpróbálni teljesíteni. Többféle megpróbáltatás is jelenvolt mire természetesen kellőképpen felkészültünk.

A megmérettetés fizikai erőben, szellemi erőben, ügyességi erőben és végül kitartásban zajlott. A felkészülést egyénileg és persze csoportosan is végeztük. Ez heti rendszerességet igényelt, amelyet a sikeresség érdekében meg is tettünk. Természetesen a felkészülés a Sprint után sem fejeződik be, a továbbiakban tervezzük a nehezebb kategóriák teljesítését is. A Sprint előtt egy nappal felutaztunk szálláshelyünkre. Sajnos Ice nem tudott velünk jönni, így ő másnap csatlakozott hozzánk. Szálláson egy pihenőnap várt ránk, ahol a Sprinten résztvevő több emberrel is megismerkedhettünk.

A reggel kulcsfontosságú szerepet játszott, hisz reggelizni kellett időben és a Sprintre szükséges csomagokat össze kellet készíteni. A helyszínre egy busz segítségével jutottunk ki. Az idő szűkében igyekezni kellett, hogy az adott futamunkat elérjük. A futamok 15 percenként indultak és egy futamon 250fő indult el egyszerre, a részvétel több mint 7ezer fő volt. A regisztrációnál tapasztalt gyorsaság, eligazítási készség szuper volt. Időközben Ice-al is találkoztunk, de a beszélgetés nem tartott soká mivel az én futamom 9:00 kor indult. A rajt előtti bemelegítés megkezdődött, és végül az indítási zónába várakozhattunk egy 5 percet. Ice és Kumó 15 percel későbbi futamon indultak. Az indítási zónába is folyamatos volt a mozgás, pezsgés 1 percre se hagytak minket kikapcsolni.

Elérkezett a rajt, amit egy füst jelzett. A jó időre való tekintettel száraz, jó minőségű pályára számíthattunk. A rajt után közvetlen elkezdődhetett a kihívás, kb 50m után már akadályba ütköztünk. A száláson megismert srácokhoz csapódva alkottunk egy csapatot, így tudtuk egymást támogatni. A távot és az akadályokat a következő kép tartalmazza (Spartan Race honlapján tudtok tájékozódni melyik akadály milyen felépítésű):

unnamed.jpg

Az akadályok között a dárdahajítást, olympus, és a multiring volt a legnehezebb. Itt átlagba mindenki csinált 30 burpeet. A megpróbáltatás igazából a végén volt ahol kb 500m kellett futni egy patakban, illetve a végén kb egy 15m feltöltést kellett átúszni, a nehézség a víz hőfokában volt olyan 10-12fokra tehető. A végén már nem volt megállás nyomni kellett, így szétszakadtunk kicsit egymástól, de mindenki célba ért, sikeresen teljesítve a távot. A célvonal végén már őszinte volt a mosoly az arcunkon. A futam végeztével megszárítkoztunk és körbe néztünk a fesztivál területen.

Maga a Sprint hihetetlen élmény volt, kevés felkészüléssel is lehet érvényesülni itt. Ezzel az éremmel megszereztük a Sprintér járó díjat illetve a Trifekta díj egyik szeletét. A trifekta díj három versennyel érdemelhető ki, a Sprint, a Super,és a Beast. Mi ott leszünk tartsatok velünk, Aroo!

Gyors összefoglaló: https://www.facebook.com/SpartanRaceHungary/videos/1470113953060937/

Fish bait out !

Szólj hozzá!
2017. február 21. 11:01 - Raptors Airsoft Team

Raptorok Pesten.

A Raptorok ezúttal 7-fővel résztvettek a Militas airsoft csapat pesti játékán. Eléggé korán kelltünk hogy reggel 09:00-re  odaérjünk. Rendkívül szervezett és profin levezetett játék volt, amire szükség is volt hiszen több mint kétszáz játékos volt ott vasárnap. Két csapat volt a Napfény haderője, és a Sötétség zsoldosai. A Raptorok a napfény haderőben voltak. Ahol szigorú parancsnoki lánc volt, és a katonai egyenruha volt megszabva.               Red (R-02) volt a RajPK.16797183_1744498872242291_1277293854627570434_o.jpg

A feladat az volt, hogy bizonyos területeket  védjenek meg a Napfényhaderők a zsoldosoktól. Ezt a csapat teljesíteni tudta. Emellett a két oldal vezetőjét kellett elfogni, akik a rajoknak adták ki a feladatokat. A Raptor Rajnak három nagy feladata volt a játék során, emellett kisebb küldetéseket is sikeresen teljesítettünk.

A terep igencsak nagy volt, egy régi magyar laktanya területén játszottunk. A két csapat bázisa pedig jó messze volt egymástól.

sunny_war.png

Végül egyik csapatnak sem sikerült elfogni az ellenséges Főtisztet, mert nagyon kiegyenlített volt a harc, amikor előrenyomult az ellenség akkor sikeresen vissza tudtuk szorítani őket, és amikor mi nyomultunk előre akkor nekik volt jó védekező stratégiájuk.

Összesítésben nagyon jó élmény volt, és várhatóan a jövőben is fogunk még menni Pestre, hogy lássák mi baranyaiak is tudunk egy-két jó trükköt. 

Sziasztok.

1 komment
2017. január 30. 17:35 - Raptors Airsoft Team

Szezonnyitó gyakorlat, és Keresd a Radlert játék.

A Raptorok hétvégén megtartották a 2017-es szezon első gyakorlatát. Ezúttal egy új gyakorlati rendszert próbáltunk ki ami nagyon jól sikerült és a jövőben várhatóan minden gyakorlatot hasonló módon fogunk megtartani. Először a fegyverkezelést gyakoroltuk, azaz gyors újratöltést, taktikai újratöltést, és kézváltást.

Mivel a csapatban főként M-szériák és Ak-replikák vannak ezért két részre osztottuk az embereket, Flash felügyelte az M-széria tréninget, és Rambo az Ak gyakorlást. Végig minusz fokok voltak, így az aksikat a gyakorlás alatt még nem használtuk. Szerencsére nem volt szél, és nem is havazott.img_0045.jpgA fegyverkezelés után, gyakoroltuk hogyan jussunk át nyilt terepen egymást fedezve. Amit nem lehetett teljes gyorsasággal gyakorolni mert eléggé csúszott a terep (páran el is estek, de semmi komoly) 

A tréning után elkezdtük játszani a Keresd a Radlert.

A feladat az volt hogy a két részre osztott csapatnak meg kellett találni három Citromos Radlert, amit a pálya területén elrejtettek...

1025911_pecsi-radler-citrom-vi-3064.jpg

Voltak olyan körök is ahol 30 percet is eltartott a játék mire megtaláltuk mind a hármat ugyanis egy bizonyos idő után a kilőtt játékosok újraéledtek így sokszor volt tűzharc ami lassította a keresést. Viszont valószínűleg a jövőben is fogunk hasonló játékokat csinálni.

Ezen kívül felavattuk a Pécsi Airsoft Sportegyesület új molinóját, ami ezúttal nagyobb és színesebb lett...

dsc_0073_nef.jpg

Szóval tartalmas nap volt, és sokat tudtunk tanulni, illetve ismételni. Reméljük legközelebb nem lesz se hó se hideg, és a replikák is működni fognak.

Sziasztok. 

Szólj hozzá!
2016. november 21. 15:57 - Raptors Airsoft Team

Áll az alku Raptors módra

A csapat hétvégén megrendezte a második közös játékát a Szekszárd Airsoft Barátikörrel.

Ezúttal egy nappal előbb mentünk hogy ne keljünk olyan korán, és hogy mindneki friss legyen. Plussz így több időnk volt hogy nagyobb és jobb fedezékeket tudjunk csinálni oda, ahol régebben nyíltabb volt a terep...kepernyofoto_2016-11-21_13_12_23.pngMiután befejeztük a karbantartást, elmentünk a szállásunkra amit a szekszárdi csapat szerzett nekünk (innen is köszönjük szépen), és megbeszéltük a másnapi feladatokat. Ezután kicsit lazítottunk, de szigorúan meg volt szabva hogy éjfélkor takarodó. Addig viszont szórakozás.

kepernyofoto_2016-11-21_13_52_20.png

Reggel a csapat 06:00-kor kelt, szépen összekészülődtünk, és elindultunk a pályára.

A játék a következőkben zajlott.

Két csapat volt, a Katonai erők és a PMC, a feladat hogy az erdőben elrejtett három táskát kellett megtalálni, mindegyik táska más más pontot ért, amit csak egy valaki tudott kinyitni, ugyanis le voltak lakatolva. 500 , 700, és 1000 pontos táskák voltak. Értelemszerű volt hogy a győzelemhez legalább két csomagot kellett megszerezni.

A nehezítés az volt hogy miután megtaláltuk a csomagot, csak a kijelölt HQ-n a kijelölt személy nyithatja ki. 

A Raptoroknál Rambo felelt a táskák kinyitásáért.

 

A PMC. Természetesen ennél többen voltunk.dsc_0124_nef.jpg

Az első körben még a katonai erők voltak többségben, de aztán egyenlítettük a két oldalt, így végül 25-25 elleni felállás volt.

A Katonák.kepernyofoto_2016-11-21_13_36_21.png

Az első körben a katonák győzedelmeskedtek, pmc oldalon sajnos kevesebben voltak, így könnyedén vissza tudták őket szorítani a bázisukig, a második körben amikor már metörtént a kiegyenlítés, már sokkal izgalmasabb volt a játék, és a PMC szerzett több táskát, mindegyiket IceMan találta meg.

Végre volt lehetőségünk használni a taktikai pajzsot, és azt kell hogy mondjuk, rendkívül sok segítséget nyújtott, sokszor volt olyan, hogy a katonák megtámadták a PMC HQ-t, és a pajzsos megfelelően tudta védelmezni a Mediket amig az a sérülteket gyógyította. Illetve mikor Rambonak kellett kinyitnia a csomagot akkor is volt aki fedezi, ugyanis a hely ahol ki kellett nyitni, eléggé nyílt volt.

A két nagy játék után, még volt lehetőség egy bázisfoglalásra is, ahol a támadók a védőkkel szemben kétharmados többségben voltak.

Összesítésben azt kell hogy mondjuk jobb volt ez a játék az előzőhöz képest, de persze voltak még most is hibák amiket a jövőben javítani fogunk, és reméljünk hogy a következőkben mégtöbben jönnek majd. Külön meglepetés volt hogy még Zalaegerszegből is jött egy csapat akikkel nagyon jól lehetett együtt játszani.

Szóval mégegyszer köszönjük hogy ennyien jöttek, köszönjük a Szekszárd Airsoft Barátikörnek a segítséget, illetve hogy tudtak nekünk szállást bíztosítani, végezetül pedig köszönjük neked hogy elolvastad a cikkünket.

Sziasztok !

Szólj hozzá!
2016. november 14. 16:30 - Raptors Airsoft Team

MASZ 2015.


Magyar Airsoft Szabályzat 2015

NYILATKOZAT: az airsoft játékosok nem képviselnek semmilyen katonai vagy félkatonai szervezetet, politikai, vallási, vagy etnikai csoportot. Az airsoft a paintballhoz hasonló, biztonságos, erőszakmentes, stratégai-taktikai játék, melyet törvénytisztelő állampolgárok százezrei űznek világszerte. Az airsoft nem kívánja a háborút, a fegyveres konfliktusokat dicsőíteni, nem a valóságot szimulálja - csupán egy játék. Az airsoft eszközök olyan országokban is szabadon birtokolhatók, ahol a legszigorúbb szabályozás alá esik a fegyvertartás.

E dokumentum a forrás feltüntetésével, változtatás nélkül, szabadon terjeszthető. E dokumentumból származó minden más munkának szabad terjesztésűnek kell lennie. A szerzők fenntartják a munkájukhoz fűződő elismerés jogát, és egyúttal mentesítik magukat a mások által beiktatott módosítások következményei alól. Ez a nyilatkozat elválaszthatatlan része a dokumentumnak.
* * *

MI AZ AIRSOFT?
A szó jelentése műanyag gömblövedéket kilövő, alacsony energiájú légfegyverekre, és a velük űzött csapatjátékra utal. Az airsoft-fegyverek az eredeti eszközök hasonmásai, ám teljesen eltérnek az igazi lőfegyverektől. Teljesítményük tipikusan 0.5-3.3 Joule, ezért meg sem közelítik a szabadon tartható légfegyverekre előírt 7.5 J, vagy a festéklövő-fegyverekre érvényes 15 J korlátot. A lövedékek nem hagynak festéknyomot, így az eltalált játékosnak kell a találatot jeleznie. Az airsoft a résztvevők becsületességén, korrektségén alapszik - inkább komoly hobbi, mint versenysport.

BEVEZETÉS
A Magyar Airsoft Szabályzat (MASZ) a biztonságos, kulturált játékhoz nyújt alapot. Minden játékosnak tisztában kell lennie a benne foglaltakkal, és elfogadnia azokat. A MASZ „lefelé nyitott” rendszer, tehát szabadon alkalmazhatunk a leírtaknál szigorúbb szabályokat! Speciális szabályok is bevezethetők, ha nem sértik a biztonsági előírásokat! Ezekre a játék meghirdetésekor, és annak megkezdése előtt is fel kell hívni a figyelmet!

ENERGIA ÉS SEBESSÉG
A fegyverek teljesítményét a lövedék csőtorkolatnál mért energiája (Joule) határozza meg, mely a lövedék súlyának és sebességének függvénye. A szabályzatban feltüntetett m/s (vagy fps) értékek 0.2 gramm súlyú BB-vel érvényesek, a bemérést mindig ilyen lövedékkel végezzük! (lásd Kronózási melléklet) FIGYELEM! Nehezebb lövedékkel mérve a fegyver "ereje" nem csökken, csak a torkolati sebesség lesz alacsonyabb!

Torkolati sebesség
(.20 BB)


Kézi- és támogatófegyverek
(Max. 120 m/s, 400 fps)

 

Félautomata mesterlövészfegyverek
(Maximum 150 m/s, 500 fps)

 

Ismétlő mesterlövészfegyverek
(Maximum 180 m/s, 600 fps)




BIZTONSÁGI SZABÁLYOK
0. Alapfeltételek: Airsoft rendezvényt csak arra alkalmas, legális területen, a tulajdonos engedélyével, a megfelelő hivatalos szervek tájékoztatása után (pl. rendőrség, erdészet), a törvényi háttér ismeretében szabad lebonyolítani. A környezet megóvására biológiailag lebomló lövedék használata JAVASOLT! A résztvevőknek ismernie kell a szabályzatot. Alkohol vagy más cselekvőkészséget befolyásoló szer hatása alatt részt venni, ÉS A TERÜLETEN TARTÓZKODNI TILOS!

1. Szemvédő használata: a pálya teljes területén, az esemény teljes időtartama alatt, minden játékosnak és játékterület közelében tartózkodónak szemvédőt kell viselnie! Szemvédőt a játék ideje alatt levenni SZIGORÚAN TILOS! Szemvédő nélküli emberre lőni TILOS! Védőfelszerelés nélkül pályán tartózkodó személy esetén a játékot azonnal fel kell függeszteni!

2. Szemvédő típusa: a szemvédőnek minden irányból megfelelő védelmet kell nyújtania, elmozdulás nélkül kell a szemüreget védenie, futás, intenzív testmozgás esetén is. Erre a fejpánttal rögzített, zárt szemvédők a legalkalmasabbak! Csak az ANSI Z87.1 vagy EN 166-F szabványnak megfelelő, vagy annál erősebb védőszemüvegek, maszkok használhatók! Rácsos vagy perforált szemvédő engedélyezett, ha a nyílások átmérője maximum 4mm, a huzalvastagság minimum 0.6mm. Nem megfelelő vagy sérült szemvédő viselése TILOS és BALESETVESZÉLYES! Ha a szemvédőn nincs szabványos védelmi fokozat feltüntetve, azt viselés előtt alapos tesztelésnek KÖTELEZŐ alávetni! A Játékszervező bármikor elrendelheti a tesztelést. Minimum 1.5 Joule (120m/s) teljesítménnyel, legalább 3 lövést kell leadni a hátulról megtámasztott szemvédőre, 1 méter távolságból.

3. Arcvédő: közeli lövésektől (<20m) a játékos fogazata könnyen megsérülhet, ezért arcvédő (műanyag-, neoprén-, rácsos maszk, 4-5 réteg kendő, fogvédő) viselése MINDENKINEK JAVASOLT! Aki megfelelő arcvédő nélkül vesz részt a játékban, SAJÁT FELELŐSSÉGÉRE TESZI!

4. Fejvédelem: a balesetveszély csökkentésére sisak viselése MINDENKINEK JAVASOLT! Csak EN1078, CPSC, vagy szigorúbb szabványnak megfelelő sisakot használjunk! Aki megfelelő fejvédő nélkül vesz részt a játékban, SAJÁT FELELŐSSÉGÉRE TESZI!

5. Egyéb védőfelszerelés: minél kevesebb bőrfelületet hagyjunk fedetlenül. Gyakorló/terepruha, kesztyű, sapka, bakancs, térd- és könyökvédő viselése JAVASOLT!

6. Találatjelző: játékból kiállás jelzésére (lásd Játékszabályok, 3. pont) egy darab fluo-narancssárga színű sapka vagy legalább 40x40cm-es kendő KÖTELEZŐ!

7. Fegyver és lövedék: kizárólag 6mm műanyag (vagy környezetbarát) BB gömblövedéket célbajuttató, maximum 3.3 Joule (180m/s) torkolati energiájú, sorozatgyártásban készült, vagy azok teljes belső szerkezetével (cső, hopup, meghajtás) rendelkező airsoft-légfegyverek engedélyezettek. Fémből, üvegből, vagy egyéb magas keménységű anyagból készült, nehezen deformálódó lövedékek használata TILOS ÉS BALESETVESZÉLYES! Lézer-irányzékon kívül bármilyen célzóberendezés használható. 8mm-es airsoft-fegyverek, házilag barkácsolt, átalakított, és egyéb lövőeszközök TILTOTTAK! Kiskorú, de minimum tizenhatodik évét betöltött személy csak nagykorú felügyeletével használhat airsoft-fegyvert!

8. Fegyverhasználat:
a) Csak célzott lövést szabad leadni! Fedezék mögül kitartott, ablakon-ajtónyíláson át bedugott, stb. fegyverrel, VAKTÁBAN TÜZELNI TILOS ÉS BALESETVESZÉLYES! Kiállt játékosra, csapattársra, megkülönböztető jelzést viselő személyre lőni TILOS!

b) Kötelező minimális lőtávolság: 1.5 Joule (400 fps) feletti teljesítményű fegyverekkel sorozatlövést leadni és 20m-nél közelebbről játékosra lőni TILOS! A játékosnak ismernie kell a lőtávolság helyes megbecslését! (Mekkorának látszik az irányzékon keresztül a célpont vagy annak részlete 20 méterről.) Javasolt a távolságot pontosan kimérni és gyakorolni!

c) Épületharc: beltérben, rövid (<10-15m) lőtávolságra, épületek 10m sugarú körzetében folyó játék szabályait a játékszervező választja meg.
Épületharc sorozatlövéssel: maximális torkolati energia 1.1 Joule (350 fps), csak RÖVID sorozatok leadása (3-4db BB / tűzkiváltás) engedélyezett.
Épületharc csak egyes lövéssel: maximum 1.5 Joule (400 fps) és KIZÁRÓLAG egyes lövés (félautomata/ismétlő tüzelés) engedélyezett! Sorozatlövés csak a 10m zónán kívül, épületre- vagy abból kifelé tüzelve adható le.
A két játékmód egyszerre alkalmazása biztonsági okokból TILOS!

d) 10m-nél rövidebb lőtávolságnál, HA a szituáció lehetővé teszi (pl. rajtaütés, hátbakerülés), tüzelés helyett szólítsuk fel az ellenfelet a megadásra! (lásd Játékszabályok, 6. pont)

e) Csőtorkolatot játékoshoz érintve lövést leadni, másik fegyverét megérinteni SZIGORÚAN TILOS!

f) Állatra TILOS lövést leadni!

g) A játékos legyen tisztában fegyvere teljesítményével. A bemérés megtagadása játékból kizárást von maga után!

h) Gázüzemű fegyvereknél sose használjunk olyan gázt, amit a gyártó nem javasol, illetve aminek nem vagyunk tisztában a teljesítményével, mert BALESETVESZÉLYES!

8. Fegyverkezelés: igyekezzünk olyan körültekintően forgatni az airsoft-eszközöket, mintha igazi fegyverrel bánnánk!
Játékon kívül lövést KIZÁRÓLAG a szervező által kijelölt próbahelyen, biztonságos irányba szabad leadni!
A fegyverbe épített manuális biztosító használata KÖTELEZŐ!
Csak a játék kezdetekor, a szervező utasítására helyezhető tár a fegyverbe. A játék lefújásakor automatikusan, felszólítás nélkül ürítsünk és biztosítsunk! A játék területén-, és a próbahelyen kívül a tárat vegyük ki! Csődugó használata javasolt!
FIGYELEM! A tár eltávolítása után a csőben lövedék maradhat! A teljes ürítéshez a tár eltávolítása után adjunk le biztonságos irányba legalább 2-3 lövést!
Csak akkor tegyük ujjunkat az elsütőbillentyűre, ha már célra tartjuk a fegyvert. Minden más esetben a mutatóujjunknak a sátorvason kívül a helye!
Mindig kezeljük úgy a fegyvert, mintha töltve lenne. Amikor lehetséges, a csőtorkolat biztonságos irányba mutasson, másik játékost ne keresztezzen! Tüzelés előtt ellenőrizzük a cél mögötti területet.
10. Utazás, szállítás: airsoft fegyvert töltetlenül, zárt tárolóeszközben kell szállítani. A hozzátartozó lövedékektől elkülönítve, jól zárható helyen úgy kell tárolni, hogy illetéktelen személyek ne férjenek hozzá. Javasolt az akkumulátort is eltávolítani. Fiktív vagy valós fegyveres testületek közrend megzavarására alkalmas öltözékét-felszerelését, annak replikáit (sisak, mellény, tárak, rangjelzés, fegyvertok, stb) CSAK A PÁLYÁN viseljük! Játékra LEHETŐLEG civil ruházatban utazzunk!

11. Nem játékosok a pályán: a játékban nem résztvevő személyek a védőfelszerelésen túl láthatósági mellényt, vagy más élénk színű ruházatot kötelesek viselni! Kívülállók pályára lépése esetén a játékot haladéktalanul fel kell függeszteni! Megkülönböztető jelzést viselő személyekre SZIGORÚAN TILOS tüzelni! A játékszervező korlátozhatja a nem résztvevők számát, mozgásterét. A fotósok-filmesek jelenlétükkel nem zavarhatják a játékot.

12. Pirotechnika: pirotechnika használata TILOS – kivétel, ha a szervező másként rendelkezik. Ekkor is kizárólag előre meghatározott típusú, mennyiségű, hatályos jogszabályok szerint szabadon birtokolható pirotechnika alkalmazható! Kezelésüknél mindig viseljünk védőkesztyűt! SOSE használjunk olyan eszközt, melynek nem vagyunk tisztában a kezelésével! Petárda, gáz-riasztó fegyver, rendvédelmi alkalmazásra gyártott fény és hanggránát használata SZIGORÚAN TILOS! Füstképző pirotechnikát épületben, beltérben használni TILOS!

13. Baleset: amennyiben a pályán ellátást igénylő sérülés történik, a játékot haladéktalanul fel kell függeszteni, és a szervezőt azonnal értesíteni kell!


FEGYVERKATEGÓRIÁK

FIGYELEM! A szabályzat maximális teljesítményadatai nem kitűzött célok, amit a játékosnak el kell érnie! Gyengébb fegyverekkel is maradéktalanul élvezhető a játék! A pontosságot, lőtávolságot legkevésbé a fegyver ereje határozza meg!

Kézifegyverek: géppisztolyok, gépkarabélyok, hadipuskák, pisztolyok, sörétes puskák, alacsony teljesítményű ismétlőfegyverek tartoznak ide. Maximális energiájuk 1.5 J (400 fps) és tárkapacitásuk nem lehet több, mint 600 BB. Motoros tár használata NEM engedélyezett!

Félautomata mesterlövészfegyverek: távcsővel felszerelt, legalább 95 cm hosszú, csak egyes lövés leadására alkalmas félautomata puskák (pl. M14, M21/M25, PSG-1, G3SG/1, MSG90, SR-25/Mk11, SPR/Mk12, Dragunov, M82A1). Maximális tárkapacitás 80 BB. Torkolati energiájuk meghaladja az 1.5 Joule-t, maximum 2.2 Joule (500 fps). 20 méternél közelebbről TILOS velük játékosra lövést leadni! Egyszerre egy darab lövedéknél nem lehet több a levegőben! Minimális lőtávon belül használható második fegyver viselése KÖTELEZŐ! Beltérben, közelharcra a minimális lőtáv megtartása mellett sem használhatók, épületből kifelé tüzelésre viszont igen. Csak tizennyolcadik életévüket betöltött személyek kezelhetik!

Ismétlő mesterlövészfegyverek: távcsővel felszerelt, legalább 95 cm hosszú, kézi erővel működtetett ismétlőpuskák (pl. M700, M24, M40, L96A1, Steyr SSG, M200, DSR-1) Maximális tárkapacitás 40 BB. Torkolati energiájuk meghaladja az 2.2 Joule-t, maximum 3.3 Joule (600 fps). 20 méternél közelebbről TILOS velük játékosra lövést leadni! Minimális lőtávon belül használható második fegyver viselése KÖTELEZŐ! Beltérben, közelharcra a minimális lőtáv megtartása mellett sem használhatók, épületből kifelé tüzelésre viszont igen. Csak tizennyolcadik életévüket betöltött személyek kezelhetik!

Támogató fegyverek: automata működésre (sorozatlövésre) képes, nagykapacitású tárral ellátott golyószórók, géppuskák. Villalábbal kell rendelkezniük, VAGY hasonlítaniuk valamely létező, igazi csapattámogató fegyverre (M60, M249, M240, RPK, RPD, PKM, MG3/MG42, HK21). Maximális energiájuk 1.5 J (400 fps). Tár korlátozás nincs! Ezt a fegyverkategóriát a játék közben csak tizennyolcadik életévüket betöltött személyek kezelhetik!

Kézigránátok: kézi erővel célbajuttatott, BB-szóró vagy hanggal/fénnyel jelző eszközök. A BB-gránát lövedéke maximum 1.1 Joule energiával rendelkezhet, a játékost érő lövedék találatnak számít. Hang/fényjelző gránátnak jól észlelhető jelzést kell kibocsájtania, aktiváláskor 5m sugarú körön belül mindenkit találat ér, aki nem tartózkodik "kemény" fedezék (pl. taktikai pajzs, fal, jármű, áthatolhatatlan tereptárgy) mögött. Az eszközt KIZÁRÓLAG a tulajdonosa érintheti meg, célbajuttatáskor a földön, biztonságos körülmények között kell működésbe lépnie.
Pirotechnikai BB-szóró, 80 decibelt túllépő hangjelző, látászavart okozó gránátok SZIGORÚAN TILTOTTAK! A használat egyéb szabályait (engedélyezett típusok, hányszor vethetők be, stb) a Játékszervező határozza meg."

Gránátvetők: nagymennyiségű BB egyidejű kilövésére alkalmas, gázzal meghajtott, 40mm airsoft “gránátokat” befogadó, közelharci eszközök. Önállóan vagy kézifegyverre erősítve alkalmazhatók. Felszerelésük támogató- vagy mesterlövészfegyverekre nem engedélyezett! Kizárólag 6mm BB-vel működő gránátvető használható. A lövedék maximum 1.1 Joule energiával rendelkezhet. Pirotechnikai gránátok kilövése SZIGORÚAN TILOS! A részletes szabályokat a Játékszervező határozza meg.

Aknák, gránátok: gázzal vagy rugóval működtetett, kézi erővel célba juttatott vagy telepített (pl. botlódrótos) BB-szóró fegyverek, illetve csak hangjelzést kibocsájtó eszközök (pl. sziréna, síp, pirotechnika). Használatuk kizárólag a játékszervező engedélyével, speciális szabályokkal lehetséges! Játék befejezése után a telepített eszközöket azonnal el kell távolítani a területről! Pirotechnikai elven működő BB-szóró eszközök használata SZIGORÚAN TILOS!


JÁTÉKSZABÁLYOK

1. Találat: A játékos testét, ruházatát, felszerelését, illetve a fegyver bármely részét érő lövés találatnak számít. Csapattárs lövése, illetve a fedezéken, tereptárgyon, növényzeten keresztül érkező lövedék is találatnak számít. Visszapattanó lövés viszont nem találat! Levetett felszerelési tárgyakat (pl. fának támasztott fegyver, földre helyezett hátizsák), taktikai pajzsot erő lövés nem találat! Szintén találatnak minősül a „csendes dobatás” (lásd 7. pont)

2. Találat jelzése: a találatot kapott játékos AZONNAL beszünteti a küzdelmet, majd AZONNAL FELEMELI legalább az EGYIK KEZÉT, ÉS hangos, lehetőleg többszöri “MEGVOLT” vagy ”HIT” kiáltással jelzi a találatot. A csak szóbeli találatjelzés NEM ELEGENDŐ! A játékosra szabadon lehet tüzelni, amíg a találat jelzése nem egyértelmű! Tehát csak FELTETT KÉZ ÉS HANGJELZÉS EGYÜTT érvényes! Nem szabad viszont kiáltani "csendes dobatásnál" (lásd 7. pont).

3. Kiállás, visszaállás: találat jelzése után a játékos feje fölé emeli vagy szíjra ereszti fegyverét, AZONNAL NARANCSSÁRGA SAPKÁT VAGY KENDŐT helyez a fejére, és a játék megzavarása nélkül, legrövidebb úton távozik a környékről. (Kivétel, ha a szabályok mást írnak elő.) Számítsunk rá, hogy kiállás közben további találatokat kapunk. A találatjelzőt jól láthatóan, végig viselni kell! Heves küzdelem, épületharc közben KÉZFELTARTÁSSAL, KIABÁLÁSSAL, TALÁLATJELZŐ LENGETÉSÉVEL VÉGIG JELEZNI KELL a kiesett státuszt. A játékosra szabadon lehet tüzelni, ha nem egyértelműen azonosítható, hogy kiállt a játékból! Narancssárga sapkát vagy kendőt viselőt TILOS lőni vagy fedezéknek használni!

Fokozott figyelemmel kell elhagyni a terepet, hogy ne váljunk célponttá, fedezékké. Szükség esetén megtorpanhatunk vagy rövid ideig várakozhatunk, ha így zavarjuk kevésbé a játékot. Épületharcnál a kiálló távozásáig szüneteltetni kell a küzdelmet, ha nincs más lehetősége a helyiség biztonságos elhagyására. Ilyenkor hangos “KIJÖVÖK!” kiáltással folyamatosan jelezze, hogy távozni készül.

A visszaállás szabályait a szervező határozza meg. Ha felszerelés meghibásodása miatt a játékos nem tudja folytatni a küzdelmet, szabályosan ki kell állnia (lásd 2-3. pont), és elhagynia a játékterületet. A hiba elhárítása után csak úgy állhat vissza, mintha kiesett volna. (Akkumulátor cseréje nem számít meghibásodásnak, ha helyben, gyorsan elvégezhető.)

4. Kommunikáció: találat jelzése után a játékos NEM ADHAT ÁT SEMMILYEN INFORMÁCIÓT (mutogatással sem!) a még játékban lévőknek! Legfeljebb a találat tényét, saját kiesését erősítheti meg! Ez különösen érvényes a "medik-rendszerű" visszaállást alkalmazó játékokra! A szembenálló felek a játék ideje alatt ne kommunikáljanak egymással - kivétel, ha ez a játék biztonságát, baleset elhárítását, illetve a játékélmény fokozását szolgálja. Bármiféle vitatkozásnak, veszekedésnek, az ellenfélen ejtett vélt vagy valós találatok bekiabálásának helye nincs! Tehát NEM SZÓLÍTJUK FEL a másik játékost kiállásra!

5. Rádiózás: csak PMR típusú adó-vevő rádiók használata engedélyezett. A VOX (hangra érzékeny) funkciót és a dallamos hívójeleket, csipogást kapcsoljuk ki, mert zavarja a kommunikációt! Minél ritkábban forgalmazzunk a csapat számára fenntartott csatornán, üzeneteinket fogjuk rövidre! (Közöljük nevünket, tartózkodási helyünket, majd néhány szóban a lényeget.) A játékszervező engedélyével egyéb rádiószabvány is alkalmazható, amennyiben megfelel a Nemzeti Hírközlési Hatóság előírásainak!

6. Megadásra felszólítás („Dobatás”): KIZÁRÓLAG akkor alkalmazható, ha a játékos HÁTULRÓL vagy OLDALRÓL, MEGLEPETÉSBŐL támadhatna a biztos célt nyújtó ellenfélre. A felszólításnak hangosnak, egyértelműnek kell lennie (pl. “Dobd el!”, “Kezeket fel!”). Ha az ellenfél megadja magát, AZONNAL jelezze a “találatot”, és álljon ki a játékból. (A fegyvert nem kell eldobni.) Ha tétovázik, nem engedelmeskedik, a felszólítónak lövéssel kell a találatot elérnie! Szemből, nagyobb lőtávolságról, kis célpontot nyújtó játékost, többszörös túlerőt nem szólítunk fel megadásra! Bármilyen eszközzel dobathatunk (pl. működésképtelen fegyver, mesterlövészpuska) a biztonsági szabályok megtartásával! Fontos mindkét fél részéről a sportszerű viselkedés, de mindig a dobatást kezdeményező hibája, ha az ellenfélnek van ideje tüzet nyitni vagy fedezékbe húzódni!

7. Csendes dobatás: KIZÁRÓLAG akkor alkalmazható, ha a játékos HÁTULRÓL vagy OLDALRÓL, MEGLEPETÉSBŐL, puszta kézzel HÁROMSZOR-NÉGYSZER gyors egymásutánban meg tudja érinteni ellenfelét (pl. vállát megütögeti). A csendes dobatást halk verbális felszólítással (pl. „Megvoltál!”), is meg lehet erősíteni. Az ellenfélnek ilyenkor nincs mérlegelési lehetősége, AZONNAL KI KELL ÁLLNIA a játékból (lásd 3. pont), de TILOS a találatot hangosan jeleznie vagy társait egyéb módon figyelmeztetnie! Ilyen módon szemből támadni TILOS és balesetveszélyes!

8. Fizikai kontaktus: a “csendes dobatást” leszámítva az ellenfelek nem kerülhetnek fizikai kontaktusba egymással! Fegyvert félreütni, megérinteni, másikhoz játékoshoz hozzáérinteni TILOS!

9. Éjszakai játék: fokozottan balesetveszélyes játékmód, sokkal körültekintőbb mozgást, fegyverhasználatot követel meg! Nagy fényáteresztő képességű szemvédő, fegyverre szerelt fényforrás, tájékozódásra-helyzetjelzésre használt készülékek alkalmazása (keresőlámpa vagy éjjellátó) kötelező! Láthatósági, fényvisszaverő találatjelzők, nyomjelző-készülék használata javasolt. Célpont azonosítása nélkül, VAKTÁBAN tüzelni TILOS! Találatot kapott, játékban nem résztvevő személyek csak folyamatosan a földre vagy a találatjelzőre világítva tartózkodhatnak a pályán! A részletes szabályokat a Játékszervező határozza meg.

10. Csalás, kezdő mentalitás: az airsoft a becsületességen alapszik, ezért a csalókkal szemben a legszigorúbban kell eljárni! Csalni értelmetlen, hiszen az airsoft nem verseny, és előbb-utóbb mindenki tisztában lesz az illető személyével, ami végül teljes kirekesztést von maga után. Nem éri meg! Ne kiáltsunk azonnal csalót, ha ellenfelünk nem jelzi a biztosnak vélt találatot. Álljunk egészséges szkepticizmussal a teljesítményünkhöz. Hátha mégsem találtuk el. Láttuk saját szemünkkel a becsapódást? Gondosan céloztunk, vagy csak arrafelé lövöldöztünk? Tüzelt egyáltalán a fegyverünk? Mozgó vagy kisméretű célpontot, futó alakot könnyen elhibáznak a gyakorlott játékosok is. A legkisebb gally, az aljnövényzet, és a szél is könnyedén eltéríti a lövedéket. Egy bokor átlőhetetlen fedezéket jelenthet. Nagy lőtávolságnál úgy tűnhet, a lövedék célba talált - valójában méterekkel előtte hullott a földre. Előfordulhat, hogy az adrenalin, az intenzív testmozgás, és a vastag öltözék miatt a játékos nem érezte, vagy nem hallotta meg a találatot. Velünk is megeshet. Szóval feleslegesen ne panaszkodjunk, ne gyártsunk összeesküvés elméleteket - különösen, ha kezdő játékosok vagyunk! Lőjjünk inkább újra. Ha egyértelmű csalással találkozunk, kötelességünk a helyszínen jelenteni a Játékszervezőnek!

11. Sportszerű viselkedés: igyekezzünk megőrizni a játék tisztaságát, kulturáltságát. Ne átkozódjunk, ne keressünk kiskapukat a szabályok “megerőszakolásával”, mert ezek rombolják a játékélményt. Ügyeljünk a természet megóvására, kerüljük a szemetelést a pályán! Legyünk tisztában a szabályokkal. Tartsuk tiszteletben a játékszervezők és felügyelők döntéseit, segítsük a munkájukat. A találatot szabályosan jelezzük! Vitás kérdéseket, szabálytalanságokat a játék után, még a helyszínen beszéljük meg, jelentsük a szervezőknek! Sérelmek utólagos felvetésének helye nincs!

Ha bizonytalanok vagyunk, hogy találatot kaptunk vagy sem, inkább álljunk ki. Ha két játékos nagyon rövid időn belül (<2 másodperc) ér el találatot egymáson, mindketten álljanak ki. Nagyobb időeltérés vagy hátrányosabb pozíció esetén a „párbaj” vesztese azonnal szüntesse be a tüzelést, ne éljen vissza a fönti illemszabállyal! Ha megadásra szólítanak fel minket, vegyük figyelembe, hogy ellenfelünk a biztosnak vélt lövés helyett a békésebb megoldást választotta. Csak akkor döntsünk a küzdelem folytatása mellett, ha indokolatlannak érezzük a felszólítást! Mindannyiunk kötelessége csapattársait udvariasan figyelmeztetni a fegyelmezett, sportszerű viselkedésre! Törekedjünk minél kevesebb lövés leadására!

12. Korhatár: a minimum életkorhatár tizenhat év, tizennyolc év alatti személyek csak nagykorú játékos felügyelete mellett, írásos szülői engedéllyel (lásd Melléklet) vehetnek részt a játékokon.


SZÓJEGYZÉK

AEG (Automatic Electric Gun) - elektromotorral meghajtott, önműködő airsoft légfegyver
AEP (Automatic Electric Pistol) - elektromotorral meghajtott, önműködő airsoft légpisztoly
Airsoft (vagy Softair) - műanyaggolyót kilövő légfegyver, vagy a vele űzött játék
Airsoft légfegyver – legfelebb 3.3 Joule torkolati energiájú légfegyver
ANSI Z87.1-2003 – USA munkavédelmi szabvány
Automata – sorozatlövő, önműködő airsoft fegyver, vagy tüzelési mód
BB - műanyag gömblövedék
CQB (Close Quarters Battle) - közelharc, épületharc
Csődugó - csőtorkolatba helyezhető vagy ráerősíthető, feltűnő színű biztonsági (lövésgátló) dugó
EN 166F – EU munkavédelmi szabvány
Félautomata - csak egyes lövések leadására képes airsoft fegyver, vagy tüzelési mód
Fps (feet / second) - sebesség mértékegység, láb / szekundum, 1 fps = 0.33 m/s
GBB (Gas Blow Back) - gázzal működő légpisztoly, a gáz egy része a szán mozgatására fordítódik
GBBR (Gas Blow Back Rifle) - gázzal működő légpuska, a gáz egy része a „zár” mozgatására fordítódik
Gearbox - AEG/AEP fegyverek fogaskerék-áttételes, dugattyús, villanymotoros meghajtószerkezete
Green gas - propángáz, szilikonolaj adalékkal (erősebb a HFC-134a-nál)
HFC-134a - elsősorban GBB pisztolyokhoz használt tetrafluoroetán gáz
Hicap tár - Kb. 200-nál több BB-t befogadó, kézi felhúzószerkezettel ellátott, nagykapacitású tár
Hopup - a BB lövedék repülését stabilizáló, lőtávolságot növelő, csőfarra erősített szerkezet
Ismétlőfegyver - olyan airsoft fegyver, aminél a kilövőszerkezet felhúzását, illetve a BB „csőre töltését” is minden lövés előtt kézi erővel kell végrehajtani
Joule (J) - a lövedék energiájának mértékegysége
Kronó (Chronograph) - lövedék sebességét mérő, elektronikus készülék
Légfegyver – 7.5 Joule alatti torkolati energiájú, sűrített levegő vagy egyéb gázzal üzemeltetett, szilárd lövedéket kilövő fegyver
Realcap tár – Realisztikus (éles fegyverrel megyegyző) kapacitású tár
Lowcap tár – Kb. 40-80db BB-t befogadó, alacsony kapacitású tár
Midcap tár – Kb. 80-200db lövedéket befogadó, közepes kapacitású tár
Motoros tár – villanymotoros felhúzószerkezettel ellátott nagykapacitású tár
NBB (Non Blow Back) - GBB pisztoly egyszerűbb változata, a szán nem mozog
PMR (Personal Mobile Radio) – polgári célra szabadon használható, kézi rádió adó-vevő
Sátorvas - az elsütőbillentyűt (ravaszt) védő keret
Spring („Springes”) - kézi erővel működtetett rugós, ismétlő légfegyver
Taktikai pajzs – kifejezetten lövedékek felfogására épített, a játékszervező által jóváhagyott pajzs
Torkolati energia - lövedék csőtorkolati energiája (lövedék súlyának és sebességének függvénye)


Melléklet I.
JÁTÉKSZERVEZÉSI AJÁNLÁS

A játékszervezési ajánlás iránymutatóul, segédletként szolgál, hogy minél színvonalasabb rendezvényeket bonyolíthassunk le.

1. Alapkövetelmények: airsoft játékot csak 18. életévét betöltött - alkohol vagy egyéb cselekvőkészséget befolyásoló szer hatása alatt nem álló - személy bonyolítson le. A szervezőnek tapasztalt, szabályokat pontosan ismerő személynek kell lennie, legkevesebb 8-10 nyílt szervezésű játékon való részvétellel a háta mögött. Javasolt, hogy gépjárművel, mobiltelefonnal, internet eléréssel, elsősegély csomaggal, fluoreszkáló mellénnyel, és légfegyverek sebességmérésére alkalmas eszközzel (“kronóval”) rendelkezzen. Harminc főnél nagyobb létszámú játékok lebonyolításához minimum kettő szervező javasolt! Ötven főt meghaladó létszámnál játékfelügyelőket (tapasztalt játékosokat) javasolt kijelölni, akik a szabályok betartására ügyelnek, felvilágosítást, segítséget nyújtanak a résztvevőknek, és bíróként dönthetnek bármilyen vitás kérdésben. Nagylétszámú rendezvénynél a szervezők ne vegyenek részt a játékban, és biztosítsanak egészségügyi felügyeletet! (Elsősegély doboz, legalább elsősegély tanfolyamot végzett személy, stb)

2. Játékszervező felelőssége:a játékkal kapcsolatos minden információ, különleges szabályok játék előtt kihirdetése, térkép szétosztása, a résztvevők csapatokba osztása, és a játék lebonyolítása. A játékszervezőnek a játék kezdetétől annak befejezéséig helyszínen kell tartózkodnia, és a játékosok rendelkezésére állni. Neki kell eldöntenie a vitás kérdéseket, a szabályokat megsértő személyeket figyelmeztetni, kizárni, vagy eltávolítani a pályáról. Szintén feladata nem megfelelő játékkörülmények vagy balesetveszély esetén a játék felfüggesztése, elhalasztása, vagy lefújása - az utóbbi esetben pedig a részvételi díj költségekkel vagy az eltelt játékidővel arányos visszafizetése. Ugyancsak kötelessége a kezdő, tapasztalatlan játékosokat az alapvető biztonsági szabályokról tájékoztatni. A szervező köteles hulladékgyűjtési lehetőségről gondoskodni, a pályán található veszélyforrásokat jól láthatóan elkeríteni, megjelölni, vagy megszüntetni, illetve ezekre a játék előtt felhívni a figyelmet!

3. Játékszervező nem felelős:a játékosok testi épségéért, vagyontárgyaiért, a játékosok által gondatlanul vagy szándékosan okozott károkért - különösen a játékosok hanyagságáért, a biztonsági szabályok megsértéséért, nem engedélyezett vagy illegális felszerelés önkényes használatáért. A játékosok saját felelősségükre vesznek részt a rendezvényen, és saját felelősségükre használják a játékterületen lévő tereptárgyakat, járműveket, épületeket!

4. Játék meghirdetése: a játékot legalább 1-8 héttel a lebonyolítás előtt javasolt az arra alkalmas fórumon meghirdetni. A játékleírásban az alábbi információkat érdemes feltüntetni:


- Játék elnevezése, helye, ideje
- Szervezők, felügyelők neve, elérhetősége
- Játék kezdete, időtartama, befejezése
- Helyszín megközelíthetősége (térkép)
- Részvétel feltételei
- Részvételi díj (mi foglaltatik benne)
- Minimális és maximális létszám
- Kötelező és javasolt felszerelés

- Különleges szabályok leírása
- Rádiócsatornák elosztása
- Játékosok beosztása
- Részletes játékleírás, program
- Játékterület térképe
- Magyar Airsoft Szabályzat elérhetősége
- Szülői engedély formanyomtatvány
(18 év alatt)


5. Jelentkezők regisztrálása: a jelentkezőket regisztrálni kell, és úgy beosztani, hogy az összeszokott csapatok tagjai azonos oldalra kerüljenek - amennyiben ez nem borítja fel a játékegyensúlyt. 18 év alatti személy jelentkezése esetén írásos szülői engedélyt, illetve a kiskorúért felelősséget vállaló (játékban résztvevő) felnőtt nevét, telefonszámát kell elkérni. Ezen felül az alábbi adatokra lehet szükségünk a jelentkezőktől:

- Név, csapat
- Fegyverkategória, teljesítmény
- Rendelkezik rádióval (igen/nem)


A jelentkezők listáját rendszeresen frissíteni kell. Amennyiben a jelentkezők létszáma nem éri el a meghirdetett minimumot, illetve egyéb körülmények (időjárás, pálya állapota, technikai problémák, stb.) nem teszik lehetővé a lebonyolítást, a rendezvényt legkevesebb 24 órával korábban le kell fújni, vagy a játékkiírást a kisebb létszámnak megfelelően módosítani! Ha a jelentkezők száma eléri a meghirdetett maximumot, zárjuk le a regisztrációt, és a létszámon felülieket vegyük várólistára.

6. Feladatok a helyszínen: a szervezőnek minimum egy órával a játék kezdete előtt már a helyszínen javasolt lennie. Nagyobb szabású rendezvény, rossz időjárás esetén érdemes már előző nap szemlét tartani a pályán. A játékszervező fontosabb teendői közé tartozik:


JÁTÉK ELŐTT


JÁTÉK UTÁN


- Próbahely kijelölése
- Védőfelszerelés ellenőrzése
- Fegyverek bemérése
- Kezdők tájékoztatása szabályokról
- Létszámellenőrzés
- Csapatok végleges beosztása
- Különleges szabályok ismertetése
- Játékmenet ismertetése
- Pályabejárás, térkép ismertetés
- Játék kezdetének kihirdetése


- Játék befejezésének kihirdetése
- Vitás kérdések eldöntése
- Eredmény összesítése, kihirdetése
- Szemét, talált tárgyak összegyűjtése
- Kellékek elszállítása, pályabontás

 

Melléklet II.
SEGÉDLET AIRSOFT FEGYVEREK BEMÉRÉSÉHEZ

A biztonságos játék egyik alapfeltétele a fegyverek teljesítményének rendszeres ellenőrzése. A bemérést egy tapasztalt játékos (továbbiakban Kronómester) a helyszínen, lehetőleg minden játék előtt végezze el, megfelelő lövedéksebességmérő készülékkel (kronóval). Javasolt olyan készüléket alkalmazni, amely fényviszonyoktól függetlenül működik. A mérést a kijelölt próbahelyen végezzük. Védőszemüveg viselése mindenkinek KÖTELEZŐ!

Javasolt felszerelés:
- Mérőkészülék
- Pótelemek, akku
- Állvány
- Papír, toll, résztvevők listája
- Torkolati energia táblázat
- MASZ szabályzat

- Tárak (pl. MP5, M16, G3, G36, AUG)
- .20 gramm súlyú BB
- BB gyorstöltő
- „Green gas” vagy egyéb hajtógáz
- Azonosítójel (matrica, gyorskötöző, )


Mérés menete:
Játékos az ÖSSZES fegyverével, TELJESEN ÜRÍTETT (azaz tár eltávolítva és/vagy kiürítve, gáztartály üres, csőben nincs lövedék) állapotban jelentkezik mérésre. A hopup-nak játékra kész állapotban, a használt BB-hez beállítva kell lennie.
A méréshez legalább egy darab ÜRES tárat és a megfelelő gázt is biztosítania kell (gyárilag feliratozott tárolóeszközben), amennyiben a Kronómester nem rendelkezik vele!
Mérés előtt meg kell győződni arról, hogy az eszköz TELJESEN ÜRÍTETT (lásd 1. pont), és játékra alkalmas 6mm airsoft-légfegyver. Ha gázüzemű, akkor játékos által biztosított hajtógáz típusát, gyártmányát is ellenőrizni kell. Szintén tisztázandó, ha a fegyver 1.7 Joule fölötti teljesítményű, és ha .25 grammnál nehezebb BB-hez van beállítva.
A fegyver lövedékkel és gázzal megtöltését a Kronómesternek kell végeznie! Méréshez KIZÁRÓLAG a saját .20 gramm súlyú, jó minőségű BB-jét használja! Javasolt, hogy a Kronómester saját tárakat használjon a méréshez! Játékos által megtöltött fegyvert mérni TILOS!
A Kronómester adjon le biztonságos irányba legalább 3-4 lövést. Ellenőrizze a normális működést. A fegyver ALKALMATLAN bemérésre az alábbi esetekben (is):

Jelentős mennyiségű kenőanyag vagy bármi más távozik a csövön át a lövedéken kívül (olajban úszó csőtorkolat, csőszájfék, fröcskölés)

Kevesebb vagy több BB-t lő ki a normálisnál (kihagyás, duplázás, csőből potyogás),

Fegyvertípushoz képest abnormálisan alacsony vagy össze-vissza változó lőtáv,


Lövedékek röppályája rövid lőtávon (20m), abnormálisan meredeken ível felfelé (45-foknál több) vagy egyéb irányba. FIGYELEM! Nehéz lövedékhez beállított fegyverek .20 BB-vel meredek röppályát fognak produkálni!

Gáztartály hőmérséklete jelentősen alacsonyabb a környezeténél (várjunk 1-2 percet),

A fegyverre sebességcsökkentő toldalék vagy hasonló alkalmatosság van szerelve.
A játékos a fegyver megtisztítása, kijavítása, megfelelő beállítása után jelentkezhet újra mérésre. Mérésre alkalmatlan fegyver NEM VEHET RÉSZT A JÁTÉKBAN!
Mérésre ALKALMAS fegyver csőtorkolatát a kronóhoz minél közelebb, azzal párhuzamosan kell pozícionálni. A Kronómester adjon le legalább 3 lövést a kronón keresztül. Ha mindhárom lövés a megszabott maximum alatt van, a fegyver MEGFELELT. Ha a mérés maximum alatti és feletti értékeket is mutat, alaposabb vizsgálatot kell végezni (újabb mérés, azonos súlyú, más gyártmányú BB használata, másik mérőeszköz, stb). Kivételes esetben a Kronómester tekintettel lehet a mérőkészülékek +/- 1-3% hibahatárára és a különféle BB-gyártmányok közötti szórásra. Ha a fegyver többszöri tesztelés után is a maximum felett teljesít, TILOS a játékban résztvenni vele.

Kronómesternek a sikeres és sikertelen mérések eredményét is rögzítenie kell. A megfelelt fegyvereket látható helyen, azonosító jelzéssel javasolt ellátni (pl. matrica, színes kötözőszalag, stb). Javasolt, hogy az azonosító sérülésmentesen ne legyen eltávolítható, de nem is károsíthatja a fegyvert.

Ha indokoltnak látja, a Kronómester oly módon is megjelölheti, lezárhatja a fegyvert, hogy annak nagyobb teljesítményre állítását meggátolja (gyors rugó- vagy cilindercserélő gearboxok, állítható teljesítményű gázüzemű fegyverek). Az azonosítót a játék végéig TILOS módosítani, kicserélni, eltávolítani, vagy bármilyen módon visszaélni vele. Az erre irányuló cselekmények azonnali kizárást vonnak maguk után! Az elvesztett, sérült azonosítót jelenteni és pótolni kell!

A Kronómester játék közben is végezhet szúrópróbaszerű méréseket, ellenőrizheti az állítható teljesítményű fegyvereket


BB-szóró eszközök ellenőrzése

1. Gránátot, aknát, gránátvetőt teljes BB-töltettel, környezeti hőmérsékletre felmelegedett gáztartállyal kell tesztelni.

2. A lövedékraj útjába olyan hátulról megtámasztott akadályt (pl. kartonlap, agyagtömb) kell helyezni, melyen a becsapódási nyomokból az 1.1 Joule (350 fps) alatti torkolati teljesítmény megállapítható. Az eredményt hasonló teljesítményű kézifegyverrel, azonos távolságból-szögből leadott lövésekkel ellenőrizhetjük.

A mérést, illetve annak eredményét - annak pontatlanságára tekintettel - a Játékszervező figyelmen kívül hagyhatja.

 

Melléklet III.

 

NYILATKOZAT


Alulírott


…….…………………………………….……………………………………………………
(szülő/törvényes képviselő neve),
.................................................................................................................................................
(lakcíme),


mint

………………………….……………………………………………………….(gyermek neve)


…………………………………………… (születési év, hónap)

 

törvényes képviselője, a gyermek airsoft játékon való részvételéhez hozzájárulok. Kijelentem, hogy a gyermek egészséges, fizikailag terhelhető, és megfelelő védőfelszereléssel rendelkezik.

Jelen hozzájárulásomat az airsoft játék és a Magyar Airsoft Szabályzat (MASZ) ismeretében adtam ki. A gyermek airsoft játékban való részvételéért a szervezőket felelősség nem terheli.

 

Dátum: ………………………………………..

 


……....…………………………………………….
Szülő, törvényes képviselő aláírása


……....…………………………………………….
Telefonszáma

Szólj hozzá!
2016. november 11. 19:34 - Raptors Airsoft Team

Taktikai Pajzsok

A taktikai pajzsok rendkívül hasznosak lehetnek akkor ha egy szorult helyzetből kell kiszabadulni, vagy ha egy művelet során előre kellene nyomulni, de olyan fokú ellenállással állunk szemben, amihez nincs elég fedezék....

kepernyofoto_2016-11-21_16_29_07.png

Azonban a pajzsnak is megvannak a követelményei.

Magyaországon a legtöbb airsoft játék a Magyar Airsoft Szabályzat 2015 ( továbbikaban.: MASZ 2015 ) alapján zajlik. Tekintsük is át hogy mit ír.

 A szabályzatban találhatunk egy fogalom meghatározást.: Taktikai pajzs-kifejezetten lövedék felfogására épített, a játékszervező álltal jóváhagyott pajzs.

Ezen kívül hivatalosan nincs más, viszont a játékosok egymás között megállapodtak hogy ha valaki pajzsot használ akkor hozzá kizárólag a másodlagos fegyverét használhatja. Ez mind balesetvédelmi mind kényelmi szempontból hasznos volt.

kepernyofoto_2016-11-21_16_28_08.png

 

Felmerülhet a kérdés, hogy miből készíthetünk taktikai pajzsot?

Nos, a szabályzat azt írja hogy lövedék felfogására épített pajzs, szóval egyedül a képzelet szabhat határt hogy miből és milyen pajzsot építünk magunknak. Lehet műanyagból, fából, vagy akár fémből is, ha valósághűbbé szeretnénk tenni a játékélményt.

Mi fából készítettünk, aminek a kukucskálóján olyan rács van amit egyes szemüvegeknél is szoktak használni, valamint úgy építettük ki, hogy a pajzsos mögötti játékos fel tudja támasztani rá a fegyverét.

Mi Raptorok, egyelőre még csak gyakorlunk vele, de várjuk már hogy mikor lesz lehetőségünk használni.

Amint meglesz az első játékélmény, elmeséljük nektek tapasztalatainkat.

Köszönjük hogy elolvastad cikkünket.

 

Szólj hozzá!
2016. november 10. 15:49 - Raptors Airsoft Team

Rádiózás Raptor módra

Hogy kellően tudjuk hangsúlyozni a rádiózás fontosságát, a Raptorok egy személyes élményét fogjuk nektek elmesélni.

A csapat még 2016 nyarán ellátogatott Szekszárdra egy játékra. A feladat az volt hogy a három zászlóból, legalább kettőt át kell forgatnunk pirosra (mi voltunk a piros csapat). 

kepernyofoto_2016-11-21_16_23_52.png

A képen láthatóak a zászlók helyei. Mondanom sem kell hogy  a legnehezebb az épület elején található zászló megszerzése volt.

Az erdőben találhatókat könnyebb tűzharcok árán át tudtuk mindig forgatni, azonban az épületnél komolyabb gondok adóttak, és amikor végre meg tudtuk szerezni, addigra a másik két területen már kék volt a zászló. Szóval eldöntöttük hogy a játék utolsó 5 percében indítunk egy összehangolt támadást. Az épületet támadta a legtöbb Raptor (15 fő) ezalatt két kisebb (3-3 fős) csapat lesben állt a másik két pont közelében, majd mikor rádión bemondták hogy megszereztük az épületet, a másik két kisebb raj az utolsó egy percben egyszerre megtámadta az erdőben látható pontokat. A végeredmény: A raptorok mind a 3 zászlót átforgatták.

A történet tanulsága az hogy mivel az ellenfélnek nem volt összehangolt rádiózása, nem tudták az épületben túlságosan felgyülemlett védőket értesíteni hogy adjanak erősítést, mert a többi megszerzett területüket is elvesztették. Ha viszont feladták volna az épületet, és az erdei bázisokra koncentráltak volna, még talán meg is nyerik a mérkőzést. Valamint ha az épületet támadó Raptorok nem értesítik a kisebb csapataikat akkor nem tudtuk volna az utolsó egy percben megnyerni a kört.

Ha esetleg szeretnétek megnézni ezt a játékot, a cikk alatt látható a link.      

 https://www.youtube.com/watch?v=WQL4gjiei1w

Szólj hozzá!
2016. november 10. 10:43 - Raptors Airsoft Team

Az M4/M16/mod replika

Ebben a bejegyzésben az M-szériás fegyverekről ejtünk néhány kósza gondolatot (fontos leszögezni, hogy az itt olvasott tapasztalatok mind egyéniek).

Vágjunk bele! ;)

A személyre szabhatóság:

Maga a replika RIS/RAS felszereléssel a legtökéletesebben személyre szabható. Itt konkrétan a fegyver előagyáról van szó.

ris_gp_wp15_lg.jpg
Nos a képen egy M4A1 front set látható, bár a játékosok körében nem igazán elterjedt, mert az első megbontás után lötyögőssé, instabillá válhat! Mint látjátok, a 20mm-es szereléksín 4 oldalon körbefogja az előagyunkat, ezért a kiegészítők felszerelése szinte megszámlálhatatlan módon történhet. 

Nagyrészt ha RIS rendszerrel operálunk, akkor az M-szériás upperek mindegyike 20mm-es szereléksínnel van szerelve, ezáltal a replikánkon a célzást segítő optika 100%-ig személyre szabható. 

m4carbine.jpg
Ezen a képen az előbb leírtak, remekül kivehetők.

Az állítható tus. Hát nekem ebbe a fegyverbe ez a mindenem. Remekül testre szabható mind nyílt terepen mind épületharcászaton (későbbiekben CQB). A tus hossza 6 fokozatban állítható. Az állításhoz nincs szükség semmi szerszámra, a másodperc töredéke alatt állítható. A tuscsővel ellátott modelleken a tus cserélhető, és ehhez sincs szükség komolyabb hozzáértésre. 

Maga a replika nem teljesen lesz  balkezes játékosoknak a barátja, ugyanis a tűzváltó és a tárkioldó csak jobbkezeseknek van kialakítva. Viszont kellő gyakorlattal (és egy kétkezes tárkioldóra való átalakítással) megszűnik ez a probléma. Itt leszögezném hogy én balkezesként használok M-szériát és az Istenért sem cserélném le.

A tárcsere. A tárejtős rendszer miatt a teljesen kiürült tárunkat kellő gyakorlással, a másodperc töredéke alatt tudjuk teletöltött tárra cserélni. 

Az M-szériás replika megbízhatósága és hátrányai:

Az M-es replikák olcsóbb kategóriában igen sok törődést igényelnek. Viszont ez kiküszöbölhető egy márkásabb replika vásárlásával.Kellő figyelemmel, és ráfordítással igazán megbízható társa lesz a játékosnak, hiszen egy ilyen replika felturbózza a játékos loadout-ját. 

A replika a V2 gearbox miatt kényes egy picit, de itt megint csak azt tudom mondani, hogy vannak módszerek amivel meg lehet hosszabbítani replikánk élettartamát. Az M-szériák nagynak mondható betegsége a motortartó bak nélküli rendszer, ezért a motormagasság néha elállítódhat, és ha nem vesszük észre időben(bár ez nehéz) akkor komoly károkat okozhatunk a gearboxunkban és a motorunk fogaskerekén.

Saját tapasztalatok:

Pályafutásom első 3 hónapjában játszottam g36-al... azóta egy pár M-es megfordult a kezemben.(A puding próbája is az evés) Volt dolgom CA,Specna,Dboys,ASG,G&G,ICS,Tokyo Marui replikákkal, de mindegyik a maga módján jó. Jelenleg egy Specna MK18mod1 a fegyverem de még az idén vásárlásra kerül egy ICS m4a1. Én ha újra kezdhetném, akkor egyből M-szériával kezdenék. Nekem egy örök szerelem marad.

Köszönöm a figyelmet.

Hawk

 

 

1 komment
2016. november 08. 16:59 - Raptors Airsoft Team

Álcázás évszaknak megfelelően.

Mindegyik évszaknak megvan a fő színe, ami a leginkább jellemző rá. A télnek például a fehér. Azt viszont tudni kell hogy a fehér egymagában nem elég, a legjobb ha olyan terepruhát válsztunk amiben van egy kis fekete, vagy bármely más sötét szín.Tavasszal, a domináns szín a világosabb zöld.Hozzá társulnak a zöld sötétebb árnyalatai. Nyáron a fő szín ugyanúgy  a zöld, viszont a tavasszal ellentétben itt a sötétebb zöldnek kell dominálnia, melyhez  a barna és a fekete társul. Ősszel a domináns színünk az úgynevezett TAN szín ami a Multicam ruházatok alapja, ezért mi őszre leginkább a Multicam és egyéb változatait javasoljuk (mint például az MTP).

Ezek a ruhák leginkább erdei harcászat során lehetnek segítségünkre, az akkori évszak változatnak megfelelően, valamint az évszakok közti átmenet során is ezek közül lehet válogatni.

Mi a helyzet azonban a CQB ruházattal? 

A kép után elmondjuk...

8431705072_e1c9442acd_z.jpg


Nos mi azt szoktuk javasolni, ha nincs meghatározva külön egyenruha, akkor olyan ruházatban játsszon az illető, ami kényelmes a számára. Természetesen, lehetőleg a sötét  illetve a természetben aktuálisan megtalálható színű öltözékek itt is javasoltak. Tökéletes választás a PMC ruházat.

15202688_994432580702391_8554804048478719652_n.jpg

 

 

Szólj hozzá!
2016. november 07. 09:35 - Raptors Airsoft Team

Raptors BB.

 

Szóval a BB típusok. Először induljunk el súly szerint.

A legkönnyebb a 0.12 grammos golyó, ilyet általában búcsúkban, kirakodó vásárokban lehet hozzájutni. Ezeket replikákhoz nem szoktuk használni,mert a minőségtelen BB tönkreteheti hűn szeretett replikánkat, viszont airsoft gránát készítésénél, vagy vásárolt gázos gránátoknál ezt érdemes alkalmazni.

A következő a 0.20-as BB, elsősorban a kronózáshoz(a replika torkolati energiájának méréséhez) használják, van aki játékokhoz is használja, elsősorban alacsony torkolati energiával rendelkező replikákhoz(300-350FPS) ajánlatos használni, mert nincs akkora lőtáv veszteség, viszont a pontosság és a stabilitás igen csak romlik ezen lövedék használatával.

Túlnyomó rész a 0.25 grammos lövedéket használják a játékosok, a legtöbb replika kapacitásához ez a legtökéletesebb választás.Ugyanis ezen lövedék 350-380 fps között a legkiválóbb lőtáv-stabilitás arányt hozza
Azonban, vannak olyan replikák amik erősebbek egy átlagos replika erejénél(itt a 360+- FPSről van szó) itt már egy kevésbé elterjedt súlyú lövedéket hoznék fel, ez pedig a 0,28gramm. Az imént említett 0,28-as BB (jelenlegi példa a saját fegyverem egy Specna MK18mod1) 387FPS (+-2FPS) 0,25-ös bb-vel 50 méteren mell alak szórással. 0,28-as bb-vel viszont 48 méteren tenyérnyi a szórás.

A nehéz BB-k 0.30 grammtól kezdődnek, ilyenek valamint az ennél nehezebb lövedékek kerülnek a 450FPS feletti DMR, illetve Sniper replikába. Itt most ki is emelném azt, hogy a lövedék márkájának és súlyának kiválasztása tapasztalati elven alapul!!! Fontos leszögezni azt is, hogy a lőtáv, nem a torkolati energia növelésével arányosan nő. 

Most hogy áttekintettük milyen nehézségű lövedékek vannak, nézzük meg mik a fontos követelmények még.

Fontos hogy a lövedék kellően polírozott legyen!!!!! Ugyanis az olcsó, nem megfelelően polírozott lövedék nem megfelelő társ a harcokban, és mint már leírtam, csak tönkre teszi a replikánkat. 

 

A lövedékeket típusuk alapján is csoportosítjuk:

Normál hagyományos BB (sima fröccsöntött műanyag, polírozással, a hibák kiküszöbölése miatt.)

Bio BB (a zacskó felbontása után lebomlik a környezetben,átlagosan 2-4 év leforgása alatt)

 Tracer BB (ezt éjszakai játékokon szokás használni) a Tracer BB egy kompozit keverék, ami erős fény hatására foszforeszkál, ezért a BB lövedék nyomjelző hatással operál. Kedvelt lövedék, mert az a lézer show ami egy tűzharcnál keletkezik, felbecsülhetetlen.

maxresdefault.jpg

Szólj hozzá!
süti beállítások módosítása